YAFF | Invasieve exoten
15233
page-template-default,page,page-id-15233,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive

Invasieve exoten

‘Invasieve’ Wandeling

Workshop
Tijd: 2 uur
Uitgevoerd: Charlois Speciaal, Rotterdam, 2018

Veel plant- en diersoorten die een vaste plek hebben verworven in het Nederlandse landschap zijn nieuwkomers. De nijlgans, Japanse duizendknoop en de reuzenberenklauw zijn allemaal voorbeelden van flora en fauna die naar Nederland zijn gebracht, maar die nu onwenselijk of gevaarlijk worden beschouwd. Tijdens deze workshop worden deelnemers meegenomen in een wandeling naar meerdere van deze invasieve exoten. Aan de deelnemers wordt gevraagd de wereld vanuit het perspectief van de exoten te bekijken: zijn ze gewenst of ongewenst?

 

Het bespreekbaar maken van maatschappelijke problemen en sociale structuren wordt makkelijker gemaakt aan de hand van planten en dieren. Door deze vraagstukken en problemen te behandelen worden deelnemers uitgenodigd om zich uit te spreken en na te denken. Wat betekent het om door een maatschappij als ongewenst te worden beschouwd?

Invasief hof

Voorstel
Tijd: n.v.t.
Uitgevoerd: concept fase

Een hof is een plek voor omwonenden om buiten te zijn. Een plek waar het samenkomen van verschillende mensen met verschillende achtergronden centraal staat: vriendschappelijk en mogelijk met conflict. YAFF ziet de waarde van dit gewenst-ongewenst vraagstuk. Om dit te weerspiegelen, wil YAFF dat er een permanent hof voor invasieve exoten wordt aangelegd.

 

Wij zien het Invasief Hof als een plek waar niet de een of de andere vorm benadrukt wordt, maar waar de verschillende soorten ontmoetingen in de omgeving door beeld zichtbaar worden.

 

Rondom het hof zal een educatief programma worden opgezet. Dit programma is een intrinsiek onderdeel van de installatie, even belangrijk als de aangeplante exoten zelf. Op bordjes zal informatie te vinden zijn over de verschillende planten en hun karaktereigenschappen. Ook zullen er workshops en lesmateriaal ontwikkeld worden voor scholen, of andere educatieve groepen, waarvoor de tegengestelde gedachten die in de tuin met elkaar conflicteren als uitgangspunt zullen dienen.